Worldef E-Ticaret Dergisi / MNG Kargo ile DHL’in DNA’sı Örtüşüyor

Proje Tarihleri
01.06.2024
Worldef E-Ticaret Dergisi / MNG Kargo ile DHL’in DNA’sı Örtüşüyor

Kağan Gündüz: MNG Kargo ile DHL’in DNA’sı örtüşüyor!

DHL, global müşterilerini Türkiye pazarıyla buluşturmayı hedefliyor

MNG Kargo, geçtiğimiz yıl ekim ayında DHL Group ailesine katıldı. DHL, MNG Kargo'nun hisselerinin tamamını satın aldı. Satış anlaşmasıyla DHL Group'un uluslararası lojistik uzmanlığından ve geniş küresel ağından faydalanacak olan MNG Kargo, DHL eCommerce’ün bir parçası oldu. Böylece DHL eCommerce, Avrupa kargo teslimatı ağını tamamladı. Bu hamleyle mevcut ağını güçlendiren DHL, global müşterilerini Türkiye pazarıyla buluşturmayı hedefliyor. DHL Group'un global bilgi ve teknoloji birikimini arkasına alan MNG Kargo, tüketiciye sunduğu hizmet kalitesini daha da geliştirmeyi ve kapasite artırım yatırımlarıyla daha yüksek istihdam olanakları sağlamayı hedefliyor. MNG Kargo CEO’su Kağan Gündüz, DHL ile MNG Kargo birleşmesi sonrası şirketin hedeflerini, stratejilerini ve geleceğini WORLDEF E-TİCARET’e anlattı. “MNG Kargo’nun kuruluştan itibaren taşıdığı değerler ve DHL’in değerleri birbiriyle örtüşüyor” diyen Gündüz, DHL eCommerce’ün Türkiye’deki misyonundan, MNG Kargo’nun yenilikçi çözümlerine kadar birçok konuda samimi açıklamalarda bulundu.

TURKVEN Grubu’nun MNG Kargo’yu satın almasının ardından 2017 yılında CFO olarak göreve başlayan Kağan Gündüz, yaklaşık 2 yıldır MNG Kargo CEO’su olarak, şirketin genel müdürlük ve icra kurulu başkanlığı görevini yürütüyor. Gündüz bu süreçle ilgili, “TURKVEN’in MNG Kargo’yu satın almasının ardından ekibe dahil oldum ve o dönemde satın alan tarafındaydım. Bu süreçte satın alan ekiple birlikte ekibin yenilenmesi ve şirketin re-organizasyonu süreçlerinde satın alan tarafında yer aldım. Benim için farklı olan, DHL’in satın alma sürecinde ilk defa satın alınan tarafta yer alan bir yönetici olarak bu süreci gerçekleştirmek oldu” dedi.

“DHL’in eCommerce iş birimi MNG Kargo’yu satın alarak Türkiye’de faaliyete başladı”

Kağan Gündüz, MNG Kargo’nun DHL’e satışına ilişkin yaptığı değerlendirmede 1981 yılından beri Türkiye’de varlığını sürdüren DHL’in beş iş kolu olduğunu belirterek, “DHL iş kollarının dördüyle Türkiye'deki faaliyetlerini halihazırda sürdürüyordu. Bunlar; DHL Express, DHL Global Forwarding, DHL Freight ve DHL Supply Chain fonksiyonları olarak Türkiye'de yer alıyordu. DHL’in beşinci iş kolu olan DHL eCommerce MNG Kargo satın almasıyla birlikte Türkiye pazarında faaliyet göstermeye başlamış oldu” ifadelerini kullandı.

DHL’in global bir şirket olduğunu anımsatan Gündüz, “DHL’in şu anda altı yüz binin üzerinde çalışanı bulunuyor ve 220’den fazla ülkede faaliyet gösteriyor. DHL eCommerce ise 20’den fazla ülkede faaliyet gösteren, bu alanda çok deneyimli bir ekibe sahip.” dedi.

DHL eCommerce

DHL eCommerce, hem yerel hem de uluslararası gönderi teslimatında dünyada lider oyuncular arasında yer alarak işletmelerin büyümelerine yardımcı oluyor. Her yıl 1 milyardan fazla paketi taşıyan DHL eCommerce; Avrupa, Kuzey Amerika, Asya ve Hindistan'ın her yerinde sertifikalı e-ticaret uzmanlarıyla hizmet veriyor. Bireysel ve kurumsal müşteriler için farklı ölçeklerdeki şirketlerin teslimat çözümlerini basitleştirerek ihtiyaca uygun ürünler sunuyor.

“MNG Kargo ile DHL’in DNA’sı örtüşüyor”

MNG Kargo’nun kuruluştan itibaren taşıdığı değerler ve DHL’in değerlerinin birbiriyle örtüştüğünü belirten Gündüz, şunları vurguladı; “DHL ile ortak değerlere sahip olduğumuz için entegrasyon konusunda hızlı hareket ettiğimizi söyleyebiliriz. Önümüzdeki dönemde biz DHL’in global bilgi ve küresel deneyimlerinden faydalanırken, DHL’in Türkiye'deki diğer iş kollarıyla da daha yakın çalışma imkânı yaratabileceğiz. DHL’in sınırsız kaynağa ve yatırım gücüne sahip olması bizim geleceğe yönelik pek çok projeyi hayata geçirmemizde büyük bir itici güç olacak.”

Aynı zamanda DHL açısından MNG Kargo’nun konumunu değerlendiren Kağan Gündüz, “MNG Kargo, Türkiye'de oldukça önemli bir pozisyonda yer alıyor. Geçtiğimiz yıl sektördeki yirminci yılımızı kutladık ve yirmi yılı aşkın süredir sektörün önemli bir oyuncusu olarak yer alıyoruz. Hizmet kalitesi, müşteri deneyimi ve bugüne kadar taşıdığımız değerlerle DHL’in Türkiye pazarına doğru bir yerden girmesi için iyi bir nokta olduğunu düşünüyorum.”

“DHL bize yatırım gücünü getirdi”

Kağan Gündüz, MNG Kargo’nun DHL bünyesine katılmasının ardından gelişen sürece ilişkin şunları söyledi: “DHL’in bize sunduğu en önemli katkılardan biri bize yatırım gücü getirmesi oldu. Bu durum kısa dönemde bizim elimizi güçlendiren bir nokta oldu. MNG Kargo, 2013 yılında sektördeki ilk otomasyon sistemlerini uygulayan şirket, günümüzde ise otomasyonla ayrıştırmayı 7 transfer merkezinde gerçekleştiriyor. Bizim yeni dönemdeki amacımız hem mevcut lokasyonlarımızdaki yapıları daha da geliştirmek hem de yeni lokasyonlar ekleyerek gönderi teslimatlarımızı artırarak operasyonlarımızda geliştirmeler planlamak. Önümüzdeki üç yıl içinde yapacağımız yatırımlarla mevcut kapasitemizi iki katına çıkarabileceğimizi öngörüyor ve bunun üzerinde çalışıyoruz.”

MNG Kargo logosunu değiştirdi!

MNG Kargo, DHL Group tarafından satın alınmasının ardından logosunu değiştirerek görsel kimliğinde de yeniliğe gitti. Yeni MNG Kargo logosunda DHL’in kurumsal logosu ve “A company of DHL” ibaresi de yer alıyor. MNG Kargo, yeni logonun DHL ile oluşturacakları güçlü bir geleceği temsil ettiğini açıkladı.

“Türkiye’de e-ticarete adaptif bir iş sektörü var”

Kağan Gündüz, e-ticaret ve kargo ekosistemleri hakkında da değerlendirmelerde bulundu. E-ticaretin Türkiye’de çok hızlı bir biçimde büyüdüğüne işaret eden Gündüz, “E-ticaret global trendlerde de büyüyor ama ülkemizdeki büyüme hızının son yıllarda daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz. Bunun sebebi adaptif iş sektörümüzün olması  KOBİ’lerimiz, kurumsal firmalarımız gerçekten çok adaptif yaklaşıyorlar süreçlere. Aynı zamanda pazaryerlerinin, getirdikleri teknolojiyle ve tüketicilerle satıcıları buluşturma ortamlarıyla bu sürece çok önemli katkılar sunması olarak açıklayabiliriz.” ifadelerini kullandı.

“Gönderilerimizin yüzde 75 ila 80’i B2C gönderilerden oluşuyor”

MNG Kargo ile birlikte kargo sektöründeki her oyuncunun e-ticaretin ayrılmaz bir parçası olduğuna dikkat çeken Gündüz, şu değerlendirmeleri yaptı; “E-ticaretteki büyüme doğal olarak kargo sektöründeki büyümeyi de önemli ölçüde destekliyor. Bugün bizim gönderilerimizin yüzde 75 ila 80’i B2C gönderilerden oluşuyor. B2B’nin büyüme hızı beklendiği gibi daha yavaş ilerliyor. Sektörü geleceğe taşıyan ve büyümeyi tetikleyen şey çoğunlukla e-ticaretteki gelişmeler oluyor. Kargo sektöründeki diğer şirketler gibi biz de bu sektörün sağlıklı bir şekilde büyüyebilmesi için yatırımlar yapmaya ve kendimizi geliştirmeye devam edeceğiz çünkü e-ticarette önemli bir gelecek görüyoruz.”

“Beni motive eden şey başarma ve bir şeyleri daha iyiye taşıyabilme duygusu”

MNG Kargo CEO’su Kağan Gündüz: “Farklı sektörlerde tecrübe edinmek, danışmanlık sektörünün ardından bankacılık deneyimi ve sonrasında kargo sektörüne geçiş yapmak benim için kişisel gelişim anlamında çok faydalı oldu. Beni motive eden şey aslında başarmak ve bir şeyleri daha iyiye taşıyabilme duygusu. Şirkette ekip olarak en büyük motivasyonumuz da bu. Son iki yılda çok önemli gelişmeler gösterdik. Müşteri memnuniyeti, operasyonel mükemmellik ve teslimat sayımızın artması temel gelişim noktalarıydı. Bu başlıklar özelinde çok büyük atılımlar yaptık. Her gün daha iyi bir noktaya çıkmak, bir öncekinden daha iyi olabilmeyi başarmak, başaramadığımızda tekrar başlayıp yeni bir çözüm üretmek ama devamlı ilerlemek… Benim için en büyük motivasyon kaynağının bu olduğunu söyleyebilirim.”

“Sınır ötesi e-ticaret büyüme oranının çift haneli olması bekleniyor”

Sınır ötesi e-ticaret ile ilgili değerlendirmelerde de bulunan Gündüz, “Buna ‘e-ticaret ihracatı’ da diyebiliriz. Aslında buradaki işletmelerimizin yurt dışındaki tüketicilere doğrudan satış yapması, pandemi sürecinden itibaren hızlanan bir fenomen oldu diyebilirim. Yurt içindeki payı hala çok düşük ama büyüme hızları önemli bir gösterge” şeklinde konuştu.

DHL’in yakın zamanda yayınladığı ‘DHL Global Connectedness Report’ adlı iş bağımlılık raporuna da değinen Kağan Gündüz, “Bu rapora baktığımızda geleceğe yönelik öngörülerde iki farklı data kaynağı var. Birincisi şunu gösteriyor: Lokal e-ticaretin büyüme oranı -küresel ölçekte- yüzde 8 olacakken, sınır ötesi e-ticaretin büyüme oranının yüzde 16 olması bekleniyor yani iki kat daha hızlı büyüyecek bir alandan bahsediliyor. Bir başka data kaynağına göre ise bu büyümenin yüzde 29 olması bekleniyor. Bunlar çok ciddi oranlar ve küresel anlamda baktığımızda çok ciddi bir büyümeye işaret ediyor. Dünya aslında globalleşmeye ve birbirine daha bağımlı hale gelmeye devam ediyor. Bu süreç ticaretin hızlanmasıyla da ilişkilendirilebilir. Türkiye'de de sınır ötesi e-ticaretin büyümeye devam ettiğini yakın coğrafyalardan gözlemliyoruz” dedi.

“Sınır ötesi e-ticarette üç önemli destinasyon; Avrupa, Azerbaycan ve Körfez ülkeleri”

Kağan Gündüz, sınır ötesi e-ticarette üç önemli destinasyon bulunduğuna işaret ederek, şu bilgileri paylaştı; “Birincisi; Almanya, Polonya ve Fransa gibi ülkelerin bulunduğu Avrupa pazarı. İkinci sırada Azerbaycan ve ardından Körfez ülkeleri olmak üzere üç önemli pazarda sınır ötesi e-ticaretin büyümesini biz de yakından izliyoruz. Sınır ötesi e-ticaretin bizim gönderilerimizdeki payı da artıyor. Sektördeki önemli maliyet kalemlerinden biri olan ‘last mile’ yani son nokta teslimatlarının iyi ve doğru stratejilerle yönetilmesi çok önemli.”

“Dağıtımların yüzde 80’den fazlasını kendi personelimizle yapıyoruz”

“Last mile” konusunda “girişimci kurye” modelini başlattıklarını belirten MNG Kargo CEO’su Gündüz, şunları kaydetti: “Bu modelimiz biraz daha sezonsallıkla baş etmemizi ve istihdama katkıda bulunmamızı sağlıyor. Biz yüzde 80 ve üzeri seviyede dağıtımı ya kendi personelimizle ya da acentelerimiz üzerinden yapıyoruz. Geri kalan kısımda, sezonsal dalgalanmaları da karşılayabilecek şekilde girişimci kurye modelini uyguluyoruz. Sistemin temel noktası; teslimatı hangi kanaldan yaparsak yapalım aslında en temel stratejileri ve sistemleri hepsinde aynı tutmamız. Bir acentemiz, şubemiz veya girişimci kuryemizin kullandığı el terminalleri ve sistemlerin tümü aynı ortama bağlanıyor. Bizim kendi geliştirdiğimiz el terminallerimiz üzerinde ‘Inhouse’ dediğimiz ‘Next’ adında bir işletim sistemimiz var. Buradaki geliştirmeleri kendimiz yapabildiğimiz için dönemin gerekliliklerine göre bunu düzenleyebiliyoruz.”

Rakamlarla MNG Kargo

• 220+ ülke
• Günde 600.000+ teslimat
• Saatte 86.000+ gönderi
• 850+ şube
• 29 aktarma merkezi
• 14 bölge müdürlüğü
• 10.000+ çalışan
• 4.100+ kara taşıma aracı

“Kuryelerimizin birim zamanda daha çok ve kolay iş yapmasına olanak sağlayan geliştirmeler yaptık”

Kağan Gündüz, MNG Kargo’nun gündeminde yer alan konulara da değinerek, “Kuryenin teslimat ekranlarını hızlandırabilecek, paket teslim edilemiyorsa sebeplerini kolaylıkla sunabileceği, konumunu alabileceği, yerinde bulamadığımız alıcılara da gösterebileceğimiz geliştirmeler yaptık. Şu anda bu geliştirmelerde test aşamasındayız. Bunları gelecekte daha etkin bir biçimde kullanacağız. Aynı zamanda bütün el terminallerimizde ‘soft POS’ yüklü, bu sayede artık kuryelerimizin fiziksel olarak ayrı bir POS taşımasından ziyade mevcut el terminalleriyle ödeme almasını da sağlıyoruz. Bunlar süreçleri hızlandıran, kuryelerimizin birim zamanda daha çok ve daha kolay iş yapmasına olanak tanıyan geliştirmeler” dedi.

Teknolojinin bu işin ana noktasında durduğunu ifade eden Gündüz, “Bu noktada biraz da raporlama ve yönetsel anlamda teknolojiyi doğru kullanmaktan, buna benzer ödeme sistemlerini dahil etmekten bahsediyorum. Yoksa teknolojinin çok farklı uç örnekleri de var. Inhouse bir yazılım olduğu için buradaki ekibimiz üzerinden geliştirmeler devam edecek. Yurt dışındaki örnekler bizim için şöyle bir avantaj sunuyor; hangi ülkede bu işin en iyi örneği neyse, yani yapılabilen en iyi örnek neyse bunu görme imkânımız var. Geliştirilmiş teknolojileri hızlı bir biçimde adapte etme imkanımız var ama MNG Kargo’da geliştirme ve düzenleme işi temelde yine kendi ekiplerimiz üzerinden devam edecek” şeklinde konuştu.

“Drone ile teslimatın yakın gelecekte ana iş modeli olması olası görünmüyor”

Sektörün geleceğine ilişkin değerlendirmelerde de bulunan Gündüz, drone ile teslimat gibi yeni teslimat modelleri hakkında şunları söyledi: “Drone ile teslimat tabii ki sağlanabilir. Buradan bir paketi alırız, bir alıcıya göndeririz ama bunun endüstriyel seviyede ana iş modeli haline gelmesi yakın gelecekte bir olası görünmüyor.”

“Pandemide sektör çok şey öğrendi”

Gündüz sektördeki zorluklara değinerek, “Sezonsallığı yönetmek bu işin en zor taraflarından biri. Kaynakları mümkün olduğu kadar esnek tutmaya çalışsak da bir anda bir aydan diğer aya geçişte yüzde 30 ila 40’lık geçişler, adetsel dalgalanmalar çok büyük bir adaptasyon gerektirebiliyor. Bugün bence sektör de biz de bu tür dalgalanmalara çok daha hazırlıklıyız. 2019 yılında belki de Türkiye'deki e-ticaretin yeni yeni sağlam bir yapı oluşturduğu bir dönemden bahsediyoruz. Aradan bir pandemi geçti, sektör o dönemdeki dalgalanmalarla ve hızlı büyümelerle çok şey öğrendi.”

“Sezonsallık hareketlerini artık çok daha iyi karşılayabiliyoruz”

Pandemi sonrası dönemde yüksek bir bilinç seviyesi geliştiğine vurgu yapan Kağan Gündüz, “Artık biz müşterilerimizle çok daha iyi planlama yapıyoruz. Hangi dönemde neyi yapabileceğimizi, nasıl bir planlamayla bunu optimum şekilde gerçekleştirebileceğimizi müşterilerimizle birlikte konuşarak ve planlayarak yapıyoruz. Mesela bayram dönemi için çalışmalara çok önceden başladık. Hangi lokasyona nasıl bir hacim geleceğinin projeksiyonlarını yaptık, göndericilerimizle konuştuk. Gönderilerin sağlıklı çıkabilmesi için nasıl bir zaman planlaması ile çalışacağız, kaynaklarımız yeterli mi gibi noktalarda gördüğümüz eksikleri tamamlamak için yapılar oluşturduk. Dolayısıyla öngörülebilir sezonsallık hareketlerini artık çok daha iyi karşılayabiliyoruz. Bunların hepsi aslında müşterilerimizle birlikte yaptığımız planlamalara dayanıyor. O planlamalar doğru olursa her şey çok daha iyi işliyor.” ifadelerini kullandı.